onsdag 21 december 2016

Aktier vs Fonder del 3.

Fortsätter med Spiltan Aktiefond Investmentbolag vs. en aktie som ca 10000 st äger på Avanza.

Har tyvärr glömt skriva i del 1 och del 2 att alla ägare gäller på Avanza. Har även glömt skriva att detta inte är på något sätt sponsrat dvs ingen reklam i form av penningar utan mest bara som en kul jämförelse eftersom jag själv velar mellan aktier och fonder. Jag delar av mig en del av mina miljoner tankar och funderingar. Jag reserverar även för felskrivningar eller räknefel. Även fast jag är utbildad ingenjör så har jag alltid haft svårt för matematik och jag hoppas att jag inte har fört med mig det till mina barn. Än så länge älskar min 10 åring matematik vilket är tur för mig.. Åter till aktien.

Aktien jag kommer att jämföra är SKF B. Aktiebolaget Svenska Kullagerfabriken.

Jag äger den inte själv för tillfället men har ägt den och kan tänka mig äga den.

SKF B

Senaste 3 åren



SKF har gått starkt senaste året och vinner över fonden i det korta perspektivet (1 år). I det långa (1-3 år) så vinner fonden rejält med en stor skillnad.

Sen mitten april 2015 till mitten januari 2016 har SKF tappat en hel del, nämligen från ca 230 kr till 122 kr eller ca 50% av sitt värde men den har rest sig efter midsommar och ökat med ca 30%.

Den som köpte aktien i början januari 2014 är nu på break even. På 3 år har den gått 1,25%.

Slänger ut en till graf över 5 senaste åren.

Senaste 5 åren


/Kör hårt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar