tisdag 20 december 2016

Ultimata portföljen..

Hur sätter man ihop den ultimata portföljen?

Den frågan har jag letat länge efter. Läser en hel del bloggar och många verkar ha helt olika syn, vilket är jätte bra. Tänk om alla skulle ha typ samma portfölj..

Jag hittar ofta nya aktier och bolag som man inte hade hittat själv utan alla dessa fantastiska bloggare. Tack till alla som bloggar om finans och framtida aktieutdelningar och därmed kunna själv bestämma över sitt leverne när man blir äldre.

Min tanke är att kunna gå i pension i förtid (kring 55 år) och leva ett förhoppningsvis gott liv på lite extra utdelningar. Surrade med sambon härom kvällen och hon börjar mjukna upp snart och inse att det vore nog inte så dumt att kunna gå i förtid. Vi har en sparkvot på ca 10% idag. Är inte så lätt när vi alla gillar att röra på oss i alla dess former som slalom, längdskidor mm och det är inte billigt med utrustning till alla oss 4.

Kommer att börja köpa in och spara på detta vis:

Preffar ca 20%

  • AKEL, KLOV, COREM, SAS, RATOS, BALDER, K2A, TOBIN
    • Har alla dessa för att få spridning över alla månader. Kanske gör mig av med Balder och Ratos eftersom April och Maj är starka månader med de andra aktierna.

Finans ca 15-20%

  • PSEC, (NORDEA, SHB, INVE, INDU)

Konsument ca 15%

  • HM, (AXFO, ICA, SCA, KESKO)

Energi ca 10%

  • FORTUM 

Fastighet ca 10%

  • CASTELLUM, ORAVA

Bygg ca 15%

  • (SKANSKA, JM, PEAB)
Industri ca 10-15%

  • (ATCO, ABB, SKF)


Har även en post i ASTG som jag haft sedan 8 öre. Vet inte hur länge jag kommer ha den men eftersom jag bara ska ha utdelande aktier så åker den nog när den kliver över kronan eller två.

Har en del fonder nu som går riktigt bra. Synd bara att inte fonder har utdelning som aktier att man får en summa varje kvartal/år istället för att den bakas in i fonden. Då hade jag nog kört bara på fonder för enkelhetens skull med automatiska köp 2-3 gånger per månad för att sprida inköpen. Det kanske är något som fondförvaltarna borde börja med. Det skulle nog många gilla och därmed gå över mera till fondspar.



/Kör hårt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar